كشفها فيديوهات متداولة على مواقع التواصل الاجتماعي .. «انفراد» يكشف خطة سلوى الطوخي لتلويث سمعة شقيقها

طفت على سطح الأحداث خلال الأيام القليلة الماضية أزمة عائلية بطليها "سلوي الطوخي ابنه سعاد كفافي وشقيقها، التي تحاول سلوى تلوبث سمعته عبر شائعات على مواقع التواصل الاجتماعي.

«انفراد» تتبع الأزمة ووصلت إلى خيطها الأول، حيث فيديوهات انتشرت على صفحات مواقع التواصل تظهر فيه شخصية، ادعى نشطاء السوشيال ميديا أنها سلوى الطوخى، أبنه "سعاد كفافى" مؤسسة جامعة مصر للعلوم والتكنولوجيا، وبجوارها مجموعة من مساعديها، يخططون لتنفيذ مؤامرة ضد شقيقها "خالد الطوخى".

«انفراد» بدورها حاولت التواصل مع سلوى الطوخي، للتأكد من حقيقة الفيديو المتداول، ولا إن كانت الشخصية الموجودة به هى "سلوى الطوخى"، والتأكد إن كان الفيديو المتداول يخصها أم لا، وخاصة أنه لم يصدر أى نفى من سلوى أو مستشاريها القانونيين، وهو ما أثار الكثير من التساؤلات حول موقف سلوى الطوخى، وهل فعلاً كانت تقود مخطط للأيقاع بشقيقها، للسيطرة على جامعة مصر للعلوم والتكنولوجيا؟!.

لم ترد سلوى على اتصالاتنا، وهنا وجب توضيح أن الفيديو ظهر فيه 3 أشخاص أحدهم كان أحمد حمزة البحقيري المحامي والمستشار القانوني لها، وتحدثت سلوى الطوخى معهم بنفسها قائلة: «يجب تصعيد الأمر إعلاميا، أنا مش عايزة الموضوع يطلع للناس على إنه خناقة على إرث بين أخ وأخته والكلام دا علشان مش هيلاقي صدى، لأن كل الناس وقتها هتقول واحنا مالنا بالخناقة دي أصلا، ناس معاها فلوس متلتلة وبتتخانق مع بعض، أنا عاوزة القضية تاخد جانب أخطر، وتكون قضية فساد نلبسه فيها إن ما كنتش تاخد الموضوع على إنه ملف فساد، مش هياخدوا خالد أخويا غير بالتصعيد على إنها قضية فساد لأنه مسنود من الآخر، محتاجة حملة تتوجه على إنها فساد من جانب خالد، أنا عايزة رد فعل قوي».

بعد سجال في الحديث بين أطراف الاجتماع الذى استمر ما يقرب من النصف ساعة يبدو أن سلوى الطوخي قررت رمي الكارت الأخير، فقالت «احنا حنعمل حملة تشهير كاملة ليه، نرتب فيها ملفات فساد وغسيل أموال متلتلة، علشان ما يبانش الموضوع على إنه مترتبله مننا، احنا مش بنعمل حملة علشان أخ وأخته، لا كدة الناس مش هتقف معانا ولا حد هيعرف ياخد حق ولا باطل مع خالد، من هنا لحد ما نوصل خالد الطوخي للضربة القاضية مش هفضل أنا زي القطة السيامي الخايفة، هو مرعوب وبدأ الخوف يدخل في دماغه ودا أخويا وأنا عارفاه أكتر منكم، عايزة أقصر.. احنا مش ضامنين البلد رايحة على فين الفترة اللي جاية، أنا عايزة الضربة اللي هتقضي على خالد وبعيد عن الموضوع بتاع الإرث بتاعنا».
جدير بالذكر أن خلافات نشبت بين الشقيقين منذ وفاة والدهما، وتوالت الخلافات التى كانت "سلوى الطوخى" بطلتها، إلى أن وصلنا لمرحلة الفيديوهات المنتشرة على الفيس بوك، والتى تحتاج إلى توضيح من سلوى الطوخى.














الاكثر مشاهده

رئاسة وزراء ماليزيا ورابطة العالم الإسلامي تنظِّمان مؤتمرًا دوليًّا للقادة الدينيين.. الثلاثاء

كبار فقهاء الأمة الإسلامية يجتمعون تحت مظلة المجمع الفقهي الإسلامي

بدعوة من دولة رئيس الوزراء الباكستاني.. العيسى خطيباً للعيد بجامع الملك فيصل فى إسلام آباد

علماء العالم الإسلامي يُرشحون مركز الحماية الفكرية لإعداد موسوعة عن "المؤتلف الفكري الإسلامي"

رابطة العالم الإسلامى تنظم غداً مؤتمر "بناء الجسور بين المذاهب الإسلامية" فى مكة

د.العيسى يلتقي رئيس جمعيات الصليب الأحمر والهلال الأحمر على متن سفينة "أوشن فايكينغ"

;